Rozhovor s legendou Československého motorsportu Radkem Pavlíčkem

 
 
Ahoj Radku, já tě znám už dlouho, když jsi jezdil jako soupeř v plechovkách v autokrosu s mým tátou, pamatuji Škodu 120 a pak Fiat X1/9, jak jsi vůbec začal závodit a kolik ti bylo? 
  První motokárový závod jsem jel 1. května 1978, to jsem byl ve třeťáku, ale s motokárou jsem jezdil od 12 let. 
A ta Škoda 120 bylo první auto na autokros, nebo co jsi předtím ještě měl něco? Myslím, nebyl tam Moskvič?
 Ano v roce 1981 jsem postavil první auto do divize cestovních automobilů v autokrosu, Moskvič 412 s dvoulitrovým motorem. Pak přišla éra Škodovek, v roce 1983 jsem skončil v ME na 8. místě celkově, a to jsem mohl jet pouze tři závody, které se konaly v tehdejším Československu. Se škodovkou jsem se rozloučil titulem Mistra republiky v roce 1985.
A pak přišla éra Fiatu? 
  Jak jsi se k tomu autu vůbec dostal? Fiata jsem přivezl z Německa na podzim 1985, byl to v podstatě vrak za asi 300,- marek a k němu  motor 1500ccm z Fiatu Ritmo. Pak jsme celou zimu svářeli, vymýšleli, makali a zase svářeli a na jaře vyjel Fiat k prvním závodům. Spousta práce a hlavně nekonečné učení nové techniky. Ale vyplatilo se ne? No první dvě sezóny jsme se docela potrápili. Auto fungovalo super, bylo rychlé, ale od spojky ke kolům nám postupně odešlo úplně všechno, pak se po docela velké ráně na ME v Molče postavil Fiat prakticky celý znovu, s novým podvozkem a převodovkou. Problémy s životností jednotlivých dílů zmizely a Fiat byl rázem tam, kam patřil. Začali jsme pravidelně vozit věnce a sezóna 1988 skončila celkovým 2. místem v rallycrossové D2 a vítězstvím v Televizním setkání Mistrů v Římově. V roce 1989 jsem druhé místo obhájil a 2. místo jsem přivezl i z mezinárodního závodu v Maďarsku. S Fiatem jsem naposledy startoval na mezinárodním závodě v létě 1990 v Sedlčanech. V sezónách 88 a 89 jsme přivezli 19 zlatých a stříbrných věnců. Fiat byl taková malá legenda Československého rallycrossu a autocrossu.
Tak necháme autokrosu, ty jsi toho vyzkoušel víc, naposledy Bohemku v Legendách, tam jsi jel s Verčou Vošickou - Buráňovou, čím jsi tedy prošel? 
  V roce 1992 BMW M3 a krásné 4. místo v ME rallycrosových  týmů na Nurburgringu. Se Sierrou Cosworth 4x4 vítězství na Mezinárodním rallycrossu na Strahově. Sezóna skončila opět celkovým 2. místem v Mistrovství republiky. Po roce 2000 jsem začal dělat do historiků, zrepasoval jsem formuli MTX 1-06 z roku 1981 a vyhrál jsem s ní v Hořicích na 300 zatáčkách Gustava Havla, ve Dvoře Králové nad Labem a v roce 2009 ECCE HOMO historic ve třídě i absolutně. Od roku 2012 se příležitostně svezu s Lancií Beta Monte Carlo a v loňském roce jsem jel Tebou zmiňovanou Rally Bohemia v legendách. Spolujezdkyni mi dělala Veronika Vošická - Buráňová, majitelka motoristického portálu MotorSvět, moderátorka mnoha motoristických akcí a v současné době Krajská koordinátorka BESIPu v kraji Vysočina. Jeli jsme s vypůjčeným BMW 318 is od Martina Kučery. Bohemka byla Verčinou první soutěží a zvládla ji naprosto perfektně. Přes drobné problémy s chlazením a tlakem benzínu jsme se velice pěkně svezli. S Lancií jsme pak ještě odjeli jako předjezdci Rally Železné hory.
A ty máš ještě ten Slot BPA, nebo mě oprav, co je to?
  Pod značkou BPA slot rating team  vyrábím karoserie na dráhové a RC modely. V současné době zhruba 90 různých typů karoserií. V roce 2003 jsem v Brně pořádal MS dráhových modelů, 47 m dlouhá osmiproudá dráha se vyráběla u mě v dílně a dodnes se na ní v Ústí nad Labem jezdí. 
Takže jsi toho vyzkoušel zatím dost, je ještě něco, co tě láká?
  Láká mě třeba legendární Mille Miglia, ale to musím zrepasovat historický závodní automobil z roku 1950. Na něj ale přijde řada až po dokončení renovace Lancie Delty Integrále Gr. A z roku 1988. Ta v současné době zabírá veškerý můj volný čas .S Lancii bych rád jel legendy na slavné Corsice, San Marinu a Eifel rally. Samozřejmě nemohu zapomenout na domácí Barumku, Bohemku, Vltavu, Český Krumlov a další. Ale to  vše, až Lancia bude jezdit. Tak toho musíš ještě hodně stihnout. 
K nám přivezeš tři auta, veterána Lancia Beta Monte Carlo, takový předchůdce Lancie 037 ne a další?
  Ano přijedeme s Lancií Betou Monte Carlo, z ní byla postavena 037 skupiny B. Formuli MTX 1-06 z roku 1991, jedná se o první vyrobený kus tohoto typu. Třetím autem bude Lancia Delta Integrále 16V z roku 1989. 
Trochu spolupracuješ s Verčou Vošickou - Buráňovou, s jejím MotorSvětem, asi budou i nějaké soutěže u vás u stánku, o nějaké svezení?
  To připravujeme jako překvapení pro návštěvníky a ještě přivezeme i stánek Texaco opět s překvapením. 
Radku děkuji ti za povídání a budu se na vás těšit a lidé určitě taky.
I já, děkuji.

Ahoj Radku, já tě znám už dlouho, když jsi jezdil jako soupeř v plechovkách v autokrosu s mým tátou, pamatuji Škodu 120 a pak Fiat X1/9, jak jsi vůbec začal závodit a kolik ti bylo? 

  První motokárový závod jsem jel 1. května 1978, to jsem byl ve třeťáku, ale s motokárou jsem jezdil od 12 let. 

A ta Škoda 120 bylo první auto na autokros, nebo co jsi předtím ještě měl něco? Myslím, nebyl tam Moskvič?

 Ano v roce 1981 jsem postavil první auto do divize cestovních automobilů v autokrosu, Moskvič 412 s dvoulitrovým motorem. Pak přišla éra Škodovek, v roce 1983 jsem skončil v ME na 8. místě celkově, a to jsem mohl jet pouze tři závody, které se konaly v tehdejším Československu. Se škodovkou jsem se rozloučil titulem Mistra republiky v roce 1985.

A pak přišla éra Fiatu? Jak jsi se k tomu autu vůbec dostal?

  Fiata jsem přivezl z Německa na podzim 1985, byl to v podstatě vrak za asi 300,- marek a k němu  motor 1500ccm z Fiatu Ritmo. Pak jsme celou zimu svářeli, vymýšleli, makali a zase svářeli a na jaře vyjel Fiat k prvním závodům. Spousta práce a hlavně nekonečné učení nové techniky. Ale vyplatilo se ne? No první dvě sezóny jsme se docela potrápili. Auto fungovalo super, bylo rychlé, ale od spojky ke kolům nám postupně odešlo úplně všechno, pak se po docela velké ráně na ME v Molče postavil Fiat prakticky celý znovu, s novým podvozkem a převodovkou. Problémy s životností jednotlivých dílů zmizely a Fiat byl rázem tam, kam patřil. Začali jsme pravidelně vozit věnce a sezóna 1988 skončila celkovým 2. místem v rallycrossové D2 a vítězstvím v Televizním setkání Mistrů v Římově. V roce 1989 jsem druhé místo obhájil a 2. místo jsem přivezl i z mezinárodního závodu v Maďarsku. S Fiatem jsem naposledy startoval na mezinárodním závodě v létě 1990 v Sedlčanech. V sezónách 88 a 89 jsme přivezli 19 zlatých a stříbrných věnců. Fiat byl taková malá legenda Československého rallycrossu a autocrossu.

Tak necháme autokrosu, ty jsi toho vyzkoušel víc, naposledy Bohemku v Legendách, tam jsi jel s Verčou Vošickou - Buráňovou, čím jsi tedy prošel? 

  V roce 1992 BMW M3 a krásné 4. místo v ME rallycrosových  týmů na Nurburgringu. Se Sierrou Cosworth 4x4 vítězství na Mezinárodním rallycrossu na Strahově. Sezóna skončila opět celkovým 2. místem v Mistrovství republiky. Po roce 2000 jsem začal dělat do historiků, zrepasoval jsem formuli MTX 1-06 z roku 1981 a vyhrál jsem s ní v Hořicích na 300 zatáčkách Gustava Havla, ve Dvoře Králové nad Labem a v roce 2009 ECCE HOMO historic ve třídě i absolutně. Od roku 2012 se příležitostně svezu s Lancií Beta Monte Carlo a v loňském roce jsem jel Tebou zmiňovanou Rally Bohemia v legendách. Spolujezdkyni mi dělala Veronika Vošická - Buráňová, majitelka motoristického portálu MotorSvět, moderátorka mnoha motoristických akcí a v současné době Krajská koordinátorka BESIPu v kraji Vysočina. Jeli jsme s vypůjčeným BMW 318 is od Martina Kučery. Bohemka byla Verčinou první soutěží a zvládla ji naprosto perfektně. Přes drobné problémy s chlazením a tlakem benzínu jsme se velice pěkně svezli. S Lancií jsme pak ještě odjeli jako předjezdci Rally Železné hory.

A ty máš ještě ten Slot BPA, nebo mě oprav, co je to?

  Pod značkou BPA slot rating team  vyrábím karoserie na dráhové a RC modely. V současné době zhruba 90 různých typů karoserií. V roce 2003 jsem v Brně pořádal MS dráhových modelů, 47 m dlouhá osmiproudá dráha se vyráběla u mě v dílně a dodnes se na ní v Ústí nad Labem jezdí. 

Takže jsi toho vyzkoušel zatím dost, je ještě něco, co tě láká?

  Láká mě třeba legendární Mille Miglia, ale to musím zrepasovat historický závodní automobil z roku 1950. Na něj ale přijde řada až po dokončení renovace Lancie Delty Integrále Gr. A z roku 1988. Ta v současné době zabírá veškerý můj volný čas .S Lancii bych rád jel legendy na slavné Corsice, San Marinu a Eifel rally. Samozřejmě nemohu zapomenout na domácí Barumku, Bohemku, Vltavu, Český Krumlov a další. Ale to  vše, až Lancia bude jezdit. Tak toho musíš ještě hodně stihnout. 

K nám přivezeš tři auta, veterána Lancia Beta Monte Carlo, takový předchůdce Lancie 037 ne a další?

  Ano přijedeme s Lancií Betou Monte Carlo, z ní byla postavena 037 skupiny B. Formuli MTX 1-06 z roku 1991, jedná se o první vyrobený kus tohoto typu. Třetím autem bude Lancia Delta Integrále 16V z roku 1989. 

Trochu spolupracuješ s Verčou Vošickou - Buráňovou, s jejím MotorSvětem, asi budou i nějaké soutěže u vás u stánku, o nějaké svezení?

  To připravujeme jako překvapení pro návštěvníky a ještě přivezeme i stánek Texaco opět s překvapením. 

Radku děkuji ti za povídání a budu se na vás těšit a lidé určitě taky.

I já, děkuji.

 

web BPA slot a pozvánka na VII. INTERNATIONAL MEETING SVRATKA   9. - 11. června 2017

 

    

         

 

Mediální partneři

 

Sponzoři


Kontakt

Jiří Chalupný Pajny@seznam.cz